فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

فصل چهارم _ بخش پنجم _ کار با لیست های پیوندی در C#

فرض کنید که می خواهید لیستی ازاطلاعات تمام مشترکین  خود داشته باشید. در این حالت می توانید از اریه ها استفاده کنید، اما همیشه هم کار با آرایه ها چندان ساده نیست.
  • اگر نیاز داشته باشید که یک مشترک جدید را به اریه اضافه کنید، باید اندازه آرایه را تغییر دهید و سپس مشترک را به انتهای ارایه اضافه کنید. برای اینکار باید ارایه جدید که یک واحد بزرگتر از ارایه کنونی  است ایجاد کنید  وسپس تمام عناصر ارایه کنونی رابه ارایه جدید منتقل کنید  و مشترک جدید را نیز به ارایه اضافه کنید در انتها نیز اراه اول را از بین ببرید.
  • اگر بخواهید یک مشترک را از ارایه حذف کنید باید باید بصورت خطی در تمام عناصر ارایه به نبال مشترک بگردید و پس از پیدا کردن مکان آن، تمام عناصر ارایه را به جز عنصری که می خواهید حذف کنید، در یک ارایه جدید قرار دهید و ارایه کنونی را از بین ببرید.
  • برای این که یکی از مشترکین لیست را با مشترک دیگری تعویض کنید، باید مشترک اول را در ارایه پیدا کنید و سپس بصورت دستی مشترک اول را با مشترک دوم جابه جا کنید.
با استفاده از لیست های پیوندی در .NET که به وسیله کلاس ArrayList قابل دسترسی هستند می توانید به راحتی در طول برنامه ارایه ها کنترل کنید.

استفاده از لیست های پیوندی :

نحوه استفاده از لیست های پیوندی در امتحان کنید زیر شرح داده شده است.

امتحان کنید : استفاده از لیست های پیوندی

  • پروژه ای را که در بخش قبل در فصل 4  (Structure Demo) ایجاد کرده اید را دوباره باز کنید، به قسمت طراحی فرم ان بروید و یک کنترل ListBox به فرم اضافه کنید مکان کنترل های روی فرم را به نحوی تغیر دهید که فرم شما مشابه شکل زیر شود.خاصیت Name این ListBox را برابر با lstCustomer و خاصیت IntegralHeight ان را برابر با False قرار دهید.
نکته: می توانید با استفاده از Ctrl + A تمام کنترلهای روی فرم را انتخاب کنید سپس آنها را به موقعیت جدیدشان ببرید.

frm

  • ویرایشگر کد فرم را باز کرده و کد مشخص شده در زیر را به ابتدای کلاس Form1، بعد از تعریف کلاس اضافه کنید:
 نکته: اگر هنگام نوشتن این کد ویژوال استودیو نام ArrayList را کامل نکرد، به عبارت دیگر این کلاس را جز کلاسهای  تعریف شده نداشت بایستی فضای نام ان را به برنامه خود اضافه کنید. این کلاس در فضای نام System.Collection قرار دارد. یک فضای نام با استفاده از کلمه کلیدی using  به برنامه اضافه می شود. برای اضافه کردن  فضای نام System.Collection به بالا ترین خط در قسمت کدهای مربوط به Form1 بروید و کد زیر را وارد کنید:
 در فصل های بعدی در رابطه با کلمه کلیدی using بیشتر صحبت خواهیم کرد.
  • حالا متد زیر را برای اسیجاد یک مشترک جدید به برنامه اضافه کنید:
  •  سپس متد btnTest را به صورت زیر تغییر دهید:
 برنامه را اجرا کنید و بر روی دکمه Test کلیک کنید نتیجه ای مشابه شکل زیر مشاهده خواهید کرد.

lst

txt

امتحان کنید: باز نویسی متد ToString ()

  • قسمت ویرایشگر کد برای ساختار Customer را باز کرده و کد زیر در این ساختار، بعد از تعریف متغییر ها قرار دهید.همانطور که در کد مشاهده می کنید، این تابع دارای XML Document Comment است. از فصل 3 به بعد خاطر دارید که برای اضافه کردن این نوع توضیحات به برنامه باید از سه کاراکتر / متوالی قبل از متد استفاده کنید.
  •  برنامه را اجرا کرده و بر روی دکمه Test کلیک کنید. نتیجه ای را مشابه شکل زیر مشاهده خواهید کرد.

tostring

چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک متغیر از نوع داده ای Customer به لیست اضافه شود، کنترل ListBox تا بع To String این متغییر را فراخوانی کرده ورشته ای که به وسیله این تابع برگردانده می شود را دریافت می کند. در این کد، متد  ToString را به صورتی باز نویسی کردیم که به جای برگرداندن نام خود ساختار، یک عبارت با معنی را نمایش دهد.
 نکته: به این عمل override کردن متد ها گفته می شود که در فصل های بعد بیشتر با آن آشنا می شویم.
یک لیست پیوندی که به وسیله ArrayList ایجاد می شود، می تواند لیستی از اشیاء و یا ساختار ها، از هر نوع که باشند، را در خو نگهداری کند. به عبارت دیگر می توانید اشیائی از نوع های گوناگون ..........................

 امیدوارم از آموزش خوشتون اومده باشه(نظر در مورد نحوه آموزش یادتون نره)


موضوعات مرتبط: فصل چهارم _ بخش پنجم _ کار با لیست های پیوندی در C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, | 7:45 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon